Dacia DUSTER- wszechstronność i oszczędność

czwartek, 24 września 2020

DACIA DUSTER - WSZECHSTRONNOŚĆ I OSZCZĘDNOŚĆ ZA ROZSĄDNĄ CENĘ

    Dacia Duster to jeden z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się pojazdów nie tylko w Polsce, ale na całym świecie w tzw. segmencie SUV-ów (Sport Utility Vehicle), który łączy w sobie zarówno cechy samochodu osobowego, jak i terenowego. Od klasycznego samochodu terenowego Dacia Duster odznacza się mniej użytkowym charakterem, jak też brakiem posiadania właściwości trakcyjnych pozwalających jej na jazdę w trudnym i wymagającym terenie. Jednak rekompensuje to bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie pojazdu o dużym skoku z bogatszym wyposażeniem wnętrza i z licznymi opcjonalnymi dodatkami. To co bez wątpienia wyróżnia Dacię na tle konkurencji, to stosunkowo niska cena zakupu, przy zachowaniu dość dobrych proporcji w takich obszarach tematycznych, jak: zwiększone bezpieczeństwo bierne (większa zdolność do przyjmowania energii mechanicznej pochodzącej ze zderzenia pojazdu z przeszkodą, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na minimalizację skutków takiego zajścia), ponadprzeciętne możliwości terenowe oraz  w przypadku modelu pojazdu z założoną instalacją na gaz, która podczas tankowania stanowi ciekłą mieszaninę propanu-butanu tzw. LPG (Liquefied Petroleum Gas) - niski poziom emisyjności do atmosfery toksycznych związków zawartych w spalinach.  

    Do napędu Daci Duster służy szeroka gama tłokowych silników spalinowych , zarówno benzynowych, jak też z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych Diesla). Do niedawna producent miał w swojej bogatej ofercie zarówno wolnossące (bez doładowania) jednostki napędowe SCe (Smart Control efficiency), z pośrednim wtryskiem paliwa, tj. nie bezpośrednio do komory spalania, lecz do kolektora dolotowego silnika, o pojemności skokowej 1.6 litra o mocy 115 KM, jak również 4 cylindrowe turbodoładowane silniki TCe (Turbo Control efficiency) z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania o pojemności 1.2 litra osiągające moc 125 KM. W tym miejscu należałoby nadmienić, że wspomniane wyżej silniki benzynowe o zapłonie iskrowym 1.6 litra można było zamówić z fabryczną instalacją LPG marki Landi Renzo, co biorąc pod uwagę późniejsze koszty eksploatacji takiego pojazdu, czyniło je nader atrakcyjnym i godnym zainteresowania. Natomiast wśród wysokoprężnych Diesli oznaczonych w skrócie dCi (diesel-Common-injection) z nowoczesnym układem zasilania typu common rail (tzw. wspólna szyna, kolektor paliwowy) z turbodoładowaniem i bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem oleju napędowego do komory spalania, mieliśmy wybór pomiędzy wariantem 90 albo110 konnym.

Obecnie producent Daci Duster oferuje do napędu swojego pojazdu albo 3 cylindrowy 12 zaworowy turbodoładowany silnik TCe z wielopunktowym pośrednim wtryskiem benzyny o pojemności 1 litra i mocy aż 100 KM przy 5000 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 160 Nm przy prędkości 2750 obr/min, wyposażonego w 5-cio biegową manualną skrzynię biegów w wersji bez albo z fabrycznie zamontowaną instalacją LPG bądź też dwie 4 cylindrowe 16 zaworowe turbodoładowane jednostki  TCe, jednak tym razem, o bezpośrednim wtrysku benzyny do komory spalania i o pojemności każda 1.3 litra i mocy 130 albo 150 KM przy 5000 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym odpowiednio 240 Nm dla 1600 obr/min oraz 250 Nm dla prędkości 1700 obr /min. Oba silniki benzynowe zostały także wyposażone w mokry filtr cząstek stałych FAP celem ograniczenia emisji zanieczyszczeń, przede wszystkim sadzy oraz wielopierścieniowych niespalonych węglowodorów pochodzących z niezupełnego i niecałkowitego spalania benzyny w komorze spalania silnika, przedostających się do atmosfery. Również jeśli chodzi o silniki z zapłonem samoczynnym Diesla producent Daci Duster, na chwilę obecną, ma do zaoferowania dwa 4 cylindrowe 8 zaworowe turbodoładowane silniki, o charakterystycznym oznaczeniu - Blue dCi o pojemności 1.5 litra, które w stosunku do swoich poprzedników charakteryzują się jeszcze mniejszą emisją cząstek stałych i dwutlenku węgla oraz  zwiększoną mocą znamionową, odpowiednio do 95 i 115KM dla obu wersji przy prędkości silnika 3750 obr/min.

Zarówno samochody z benzynowymi, jak też na olej napędowy silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa zostały wyposażone w 6-cio biegową manualną skrzynię biegów. Na uwagę w tym miejscu zasługuje fakt, iż decydując się na zakup benzynowej jednostki napędowej o pojemności 1 litra o mocy 100 KM z zainstalowaną instalacją gazową nie trzeba się liczyć z wkręcaniem go na wyższe obroty, jak to ma miejsce z tym samym silnikiem, ale bez zamontowanej instalacji LPG ponieważ maksymalny moment obrotowy tego silnika wynoszący około 170 Nm można już uzyskać dla stosunkowo niskiej jego prędkości obrotowej, bo wynoszącej zaledwie 2000 obr/min. Nie jest to zatem wynik o wiele gorszy od bardziej dynamicznych silników wysokoprężnych, których maksymalne momenty obrotowe przypadają, z racji ich charakterystyk, na mniejsze prędkości obrotowe silnika. Porównywalną dynamiką mogą poszczycić się też dwa turbodoładowane silniki benzynowe TCe o pojemności 1.3 litra o mocy 130 i 150 KM. Na pewno dużym plusem Daci Duster jest to, iż jak przystało na samochód uterenowiony może ona dysponować dołączanym napędem na wszystkie koła 4x4. W sytuacji kiedy nie zachodzi taka potrzeba napęd doprowadzany jest tylko do kół osi przedniej. Zatem kierujący pojazdem może wybrać tryb 4x2 lub automatyczny 4x4 i dodatkowo zblokować rozkład napędu między osiami w stałym stosunku 50:50 - to ustawienie działa do 80 km/h.

   Już niebawem ma zadebiutować nowa odsłona modelu Daci Duster 2021 FL. Nie będzie to jednak zupełnie nowy model, a jedynie pewna jego modernizacja tzw. Face Lifting (FL). Niewielkie zmiany wynikają z faktu, że producent chce utrzymać możliwie niską cenę samochodu. Być może pojawią się też nowe opcje wyposażenia. Dacia utrzymując dotychczasowe podejście do polityki cenowej, pragnie zaoferować swoim nabywcom tani model podstawowy z rozsądnie wycenionymi do niej dodatkami.W kwestii silników oferta pozostanie bez zmian, za wyjątkiem nowej opcji hybrydowej. Zatem do Daci Duster, z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi TCe o trzech cylindrach z 12 zaworami (2 ssące i 2 wydechowe na jeden cylinder) i z pośrednim wielopunktowym wtryskiem paliwa do kolektora dolotowego o pojemności 1 litra i mocy aż 100 KM z i bez fabrycznie zamontowanej instalacji gazowej LPG, a także bardziej wysilonych turbodoładowanych jednostek TCe o 4 cylindrach z 16 zaworami i bezpośrednim wtrysku benzyny o mocy 130 i 150 KM - można spodziewać się hybrydowej jednostki napędowej o mocy całkowitej układu 130 KM.

  Podsumowując, można bez cienia wątpliwości stwierdzić, że Dacia Duster stanowi bardzo ciekawą propozycję na rynku motoryzacyjnym dla tych wszystkich, którzy za niewielkie pieniądze chcieliby posiadać  pojazd o zwiększonym bezpieczeństwie, w miarę uterenowiony, o relatywnie niedużym zużyciu paliwa, ekologiczny i tani w eksploatacji.

Jak na razie tym wszystkim wymaganiom próbuje wyjść na przeciw Dacia Duster zasilana benzyną w sposób pośredni wraz z odpowiednio zaimplementowaną do niej fabryczną instalacją  gazową czwartej generacji, czyli wielopunktowym sekwencyjnym wtryskiem gazu LPG do kolektora dolotowego silnika. Zważywszy przeto na fakt, że silnik z pośrednim wtryskiem benzyny jest zdecydowanie łatwiej zaadoptować na spalanie ciekłego gazu LPG, producent Daci Duster w swojej ofercie benzynowego 100 konnego modelu z turbodoładowanym silnikiem 1.0 TCe, wyposażonym w fabryczną instalację gazową LPG, wychodzi naprzeciw przyjętym od wielu lat założeniom konstruktorskim stworzenia uniwersalnego, a przede wszystkim taniego w zakupie i eksploatacji samochodu. W końcu aspekt ekonomiczny, przynajmniej dla większości klientów, jest nader ważny, o ile nie najważniejszy. Gdyby jednak Dacia Duster miałaby być w dużej mierze eksploatowana w terenie, wartym rozważenia byłaby opcja zakupu samochodu z mocniejszą jednostką wysokoprężną, która nadspodziewanie dobrze radzi sobie zarówno na stromych podjazdach, jak i podczas pokonywania leśnych i polnych bezdroży (duże kąty natarcia oraz zejścia pojazdu, duży prześwit podwozia) oraz tzw. progów spowalniających, które trwale zdążyły się już wkomponować w miejski krajobraz naszych dróg. Niestety na obecną chwilę tylko mocniejsze silniki benzynowe oraz Diesla występują w wersji z napędem na cztery koła, ale w końcu wszystko zależy od, przyjętego przez kupującego pojazd, kryterium jego używalności.

   Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy do osobistego zapoznania się z bogatą ofertą  modeli samochodów marki Dacia, a w szczególności Daci Duster występującej w różnych wersjach silnikowych i wyposażenia w salonie Isuzu-Dacia Auto-Zięba mieszczącego się w Katowicach przy ulicy Kościuszki 257. Zapraszamy Państwa do odwiedzenia naszego salonu z tą większą przyjemnością, iż marka Dacia zawsze stawia na  rozwiązania adekwatne do zamożności i zasobności portfeli swoich potencjalnych klientów oferując im samochody na miarę ich oczekiwań, łącząc wyważony kompromis pomiędzy ceną pojazdu, a jego możliwościami na drodze.  Nowoczesne rozwiązania zastosowanych konstrukcji silnikowych, nietuzinkowa stylistyka nadwozia, czy wreszcie tania eksploatacja pojazdu to bezsprzecznie główne zalety Daci Duster, przy której nie da się być obojętnym planując w niedalekiej przyszłości zakup nowego, a przy tym bardzo uniwersalnego i wszechstronnego samochodu.

 

Tekst dr inż. Piotr Gustof

Politechnika Śląska, Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej

Dyrekcja Techniczna Obiektu Auto-Zięba

Nasz zespół

Zdjęcie Sławomir Bywalec

Sławomir Bywalec

Specjalista ds. Sprzedaży samochodów

s.bywalec@autozieba.eu 696 404 456
Zdjęcie Przemysław Morawiecki

Przemysław Morawiecki

Specjalista ds. Sprzedaży samochodów

p.morawiecki@autozieba.eu 696 404 384
Zdjęcie Jakub Misina

Jakub Misina

Specjalista ds. Sprzedaży samochodów

j.misina@autozieba.eu 539 929 320 WIDEO ROZMOWA wybierz numer
Zdjęcie Jan Listewnik

Jan Listewnik

Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów

j.listewnik@autozieba.eu 696 401 276
Zdjęcie Jacek Olszówka

Jacek Olszówka

Szef sprzedaży samochodów nowych

j.olszowka@autozieba.eu
Zdjęcie Jarosław Madej

Jarosław Madej

Szef serwisu mechanicznego

j.madej@autozieba.eu 600 88 55 11
Zdjęcie Maciej Ociepka

Maciej Ociepka

Szef Serwisu Blacharsko-Lakierniczego

m.ociepka@autozieba.eu 696 404 460
Zdjęcie Szymon Mika

Szymon Mika

Specjalista ds. rozwoju i działań handlowych

s.mika@autozieba.eu