Kultowe modele Renault 5 i Renault 4 w nowym elektrycznym wydaniu
Od pewnego czasu, na rynku motoryzacyjnym, daje się zauważyć pewien trend w projektowaniu nowych samochodów nawiązujący do ich historii. Klasycznym tego przykładem jest marka Renault, która swoje kultowe modele - Renault 5 i Renault 4 postanowiła odświeżyć i nadać im nowego charakteru w erze już wszechobecnej elektromobilności.
Oba samochody, które w latach 70 i 80 zmotoryzowały miliony Europejczyków, wracają dzisiaj jako nowoczesne auta elektryczne. Wydaje się, że zarówno Renault 5 E-Tech Electric, jak też Renault 4 E-Tech Electric, to nie tylko chwyt marketingowy, ale realna próba zaoferowania kompaktowych i stylowych, bo nawiązujących do ich sławnych przodków, samochodów „na prąd” w cenie dostępnej dla szerokiego grona kierowców.
Przy bliższym przyjrzeniu się obu pojazdom można zauważyć, że zarówno Renault 5, jak i Renault 4 w nowej odsłonie, to bez wątpienia modele bazujące na tej samej technologii, oferujące podobne osiągi oraz możliwości. To bez wątpienia dopracowane propozycje w segmencie samochodów elektrycznych - atrakcyjne wizualnie, funkcjonalnie i konkurencyjnie cenowo. Oba jednak mają inny charakter, bowiem o ile Renault 5 to dynamiczny, kompaktowy bardzo stylowy hatchback, idealny dla singli, par i mieszkańców dużych miast, to już Renault 4, to bardzo praktyczny i przestronny crossover będący lepszym wyborem dla rodzin lub osób, które potrzebują większego bagażnika i preferujących większy komfort podróżowania poza miasto na łono natury.
Renault 5 E-Tech Electric występuje w dwóch wersjach: słabszej - Urban Range - z akumulatorem o pojemności 40 kWh, mocy 120 KM i zasięgiem do około 300 km oraz mocniejszej - Comfort Range - z akumulatorem o pojemności 52 kWh, mocy 150 KM oraz zasięgiem do ponad 400 km. Zastosowana w Renault 5 nowa platforma (płyta podwoziowa) zapewnia mu nisko umieszczony środek ciężkości, który sprawia, że pojazd ten ma bardzo dobrą przyczepność na zakrętach, zwrotność i łatwo się nim manewruje na drodze. Ładowanie tego samochodu z ładowarki prądu stałego DC, od 15 do 80%, odbywa się w niecałe pół godziny.

Samochód oferuje swoim klientom bagażnik o pojemności 326 litrów. Renault 5 startuje od ceny około 130 tysięcy zł za wersję Urban Range, która to kwota - po uwzględnieniu odpowiednich dopłat z programu „Mój elektryk” może spaść nawet o ponad 25 tysięcy zł w przypadku osób fizycznych lub jeszcze więcej w leasingu dla firm.
Jak już wspomniano wcześniej Renault 4 E-Tech Electric to raczej samochód na każdą okazję cechujący się wyższym nadwoziem, zwiększonym prześwitem oraz bardzo praktycznym wnętrzem. To typowy, kompaktowy crossover dla całej rodziny. Podobnie jak w Renault 5 nowa „Czwórka” posiada dwie wersje tańszą - Urban Range z akumulatorem o pojemności 40 kWh, maksymalnym zasięgiem do około 300 km i mocy 120 KM oraz droższą - Comfort Range z akumulatorem o większej o pojemności 52 KWh umożliwiającym zasięg do około 400 km i mocy znamionowej silnika elektrycznego na poziomie 150 KM. Renault 4 dysponuje przestrzenią bagażową większą o niecałe 100 litrów, w porównaniu do Renault 5, bo wynoszącym aż 420 litrów. Z kolei ładowanie za pomocą ładowarek prądu stałego DC i w tym przypadku jest bardzo praktyczne i szybkie.

Renault 4 E-Tech Electric kosztuje od około 130 tysięcy zł za wersję Urban Range i ponad 140 tysięcy zł za wersję Comfort. To, bez wątpienia, poziom zbliżony cenowo do tańszych wersji miejskich SUV-ów z napędem spalinowym, ale dzięki rządowym dopłatom koszt jego zakupu może być bardzo atrakcyjny zarówno dla klientów flotowych, jak też indywidualnych.
W tym miejscu należałoby stwierdzić, że zarówno nowe Renault 5, jak i Renault 4 wpisują się w lukę cenową między tanimi samochodami, jak Dacia Spring, która jest znacznie tańsza, bo jej cena zakupu oscyluje wokół 80 tysięcy zł, ale też jest znacznie mniejsza i z zasięgiem do około 220 km, a droższymi kompaktami pokroju Hyundaia Kona Electric, czy Peugeota e-2008 oferującymi co prawda większy zasięg, bo do ponad 500 km w wersji z akumulatorem 65 kWh, ale droższymi, bo tu ceny zaczynają się od kwot rzędu 170 tysięcy.
Szanowni klienci, bez cienia wątpliwości można w tym miejscu stwierdzić, iż zarówno nowe Renault 5, jak i Renault 4 powracają do Państwa w nowoczesnej odsłonie przyciągając nostalgicznym designem - jeden jako stylowy hatchback, drugi zaś jako praktyczny crossover. Serdecznie Państwa zapraszamy do odbycia jazdy próbnej, jak też osobistego zapoznania się z bogatą ofertą modeli nowych samochodów marki Renault 5oraz Renault 4 występujących w różnych wersjach silnikowych i wyposażenia, w salonie głównym Renault Auto-Zięba mieszczącego się w Katowicach przy ulicy Kościuszki 257. Zapraszamy Państwa do odwiedzenia naszego salonu z tą większą przyjemnością, iż marka Renault zawsze stawia na rozwiązania adekwatne do zamożności portfeli swoich klientów oferując im samochody na miarę ich oczekiwań, łącząc wyważony stosunek ceny samochodu do jego funkcjonalności.
Podsumowując można stwierdzić, iż nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne zastosowanych silników elektrycznych w Renault 5 i 4, stylowa - nawiązująca do kultowych modeli - stylistyka nadwozia, dużo opcji doposażenia pojazdów, to bezsprzecznie główne zalety nowych elektrycznych modeli Renault E-Tech, przy których nie da się być obojętnym planując w przyszłości zakup nowego, a przy tym bardzo uniwersalnego i wszechstronnego pojazdu ukierunkowanego na nowe trendy i rozwiązania stawiające na pierwszym miejscu ekologię środowiska w parze z wysoko rozwiniętą techniką motoryzacyjną.
Tekst dr inż. Piotr Gustof
Politechnika Śląska Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej
Dyrekcja Techniczna Obiektu Auto-Zięba
Jak możemy Ci pomóc?
Umów się
na jazdę próbną
Umów się
na wizytę
Skontaktuj się
z nami
WIDEO ROZMOWA wybierz numer